donderdag 2 januari 2014

Blogs van medestudenten

Beste bloggers

Bij het lezen van enkele interessante blogs van mij medestudenten, vond ik dat ik deze met jullie kon delen.
Onder andere de blogs van Virginie, Liesa en July zijn de moeite waard om even doorheen te scrollen.

Groetjes
Juf Brittany

Wat een start!

Beste bloggers

Ik zal mij eerst en vooral aan jullie voorstellen. Mijn naam is Brittany Verstraete en ik ben 20 jaar oud. Op maandag 17 september 2012 was mijn eerste dag in het KATHO Kortrijk. Daar startte ik de opleiding lager onderwijs via werkplekleren. Het is een opleiding die zeer veel praktijkuren bevat. Ik hoop dat jullie dankzij mijn blog wat kunnen meegenieten van mijn avonturen in de klas.

 


 Vele groetjes
Juf Brittany

Leuke websites

Beste bloggers

Tijdens het maken van mijn lesvoorbereidingen van beeld, ben ik op een zeer interessante website. Er staan heel leuke ideetjes op om samen met de leerlingen te maken. Ik zou zeggen ga zeker eens kijken. Zelf heb ik met de kinderen van het tweede leerjaar kaarsenhouder van klei gemaakt. De kinderen en de mentor vond dit een zeer leuke activiteit en ik mag zeker zeggen dat het eindresultaat de moeite waard was.

Ook heb ik een blog gevonden van een leerkracht met heel veel leuke ideetjes. Deze site zal ik in ieder geval gebruiken in mijn komende lessen.

Nog een website die ik zeer interessant vind is deze van een jonge leerkracht die haar lessen met ons wil delen.  Van het eerste leerjaar tot en met het zesde leerjaar.

Om de sites te bezoeken klik dan op de gekleurde woorden.

Groetjes
juf Brittany











Het pietenproject

Beste bloggers

Dinsdag 4 december .. Ik heb er lang van wakker gelegen. EINDELIJK mocht ik, voor heel even, zwarte piet zijn. Mijn kinderdroom werd werkelijkheid, zou ik zelf durven zeggen.

's Morgens om 7u30 werden we verwacht aan de werkplekschool in menen. Daar werden we onmiddellijk vervoerd naar een 'geheime plaats'. Het was een goed beveiligd, kindvrij huis. Daar kregen we 30 minuten om ons te verkleden en op te maken. Die 30 minuten gingen sneller dan verwacht. Maar ik moet wel zeggen, we zagen er goed uit! Wat denken jullie? Met auto's werden we dan terug naar de school vervoerd, waar de kinderen al allemaal les hadden. Al snel zagen ze ons, en onmiddellijk kropen we in onze rol. Simon als hoofdpiet, Kimberly als slaappiet, Justine en Kim als schoonmaakpieten en ikzelf als deuggenietpiet. Ons themalied was 'Zwarte pieten style'. Zeker eens luistern zou ik zeggen.

In de school waren een heleboel klassen, daarom werden we in twee groepen verdeeld. Hoofdpiet, deuggenietpiet en slaappiet gaan alle klassen van het lager bezoeken. Terwijl de Schoonmaakpieten de kleuterklassen gaan bezoeken. Voor ieder kind  kregen we van de Sint twee mandarijntjes en picknicken mee. Daar waren de kinderen zéér blij mee. Enkel wat lekkers geven zou zeer simpel zijn, daarom hadden we spelletjes die speelden in de klas met de kinderen.
In het lager was dit het luid-en-stil-spel, jutezak springen en pakjes in de schoorsteen gooien.  Deze opdrachten waren wel door de Sint opgesteld. Zo kon de Sint namelijk weten wie de flinke kinderen waren. De lieve Sint kwam namelijk pas donderdag op bezoek.
De kleuters speelden een stoelendans met picknicken. De kleuters mochten daarnaast ook nog wat dingen vertellen aan de zwarte pieten.
 Het was een super toffe dag en ik verlang al naar volgend jaar.


Groetjes
juf Brittany



Dialect tijdens de les taalvaardigheden

Beste bloggers

Ik veronderstel dat jullie mijn vorige post al hebben gelezen. Indien u dit heeft gedaan, weet u al dat we tijdens de lessen taalvaardigheden volop bezig zijn geweest met dialect. Tijdens deze lessen toonde onze lector een heel leuk filmpje dat ik zeker met jullie wil delen. Het filmpje gaat over een West-Vlaamse man, die het kotsbeu is dat de West-Vlamingen steeds ondertiteld worden.
Zijn wij dan zo onverstaanbaar? Wat denken jullie?

Groetjes
juf Brittany








2013

Beste bloggers

Ik wens jullie een spetterend en spectaculair 2013.
Voor de studenten onder jullie, succes met jullie examens.

Groetjes
juf Brittany












Het land van de grote woordfabriek



Beste bloggers

Donderdag 20 september 2012
Toen waren we met zes. Zes studenten aan een tafel. Zes vreemden voor elkaar. Behalve ikzelf die Simon al kende, GELUKKIG. Wij twee waren de twee studenten uit 1 BALO. Kimberly en Els de twee toffe studenten uit 1 BAKO, hoorden ook tot onze groep. Maar bij ons zaten nog twee studenten, Kim en Justine. Ouder dan wij, maar toch zo vriendelijk. Beide zaten al in hun tweede jaar lager en kleuteronderwijs via werkplekleren.
Daar zaten we dan, na een grondige kennismaking, met onze gezamenlijke opdracht. “Maak een muzische opener voor jullie werkplekschool met het boek ‘Het land van de grote woordfabriek’. SUCCES!” Ik vreesde het ergste, op dat moment. Ondanks de twijfels die in mijn hoofd ronddwaalden, ging het redelijk vlot. De ideeën werden, de ene na de andere, in de groep gegooid. Niemand had vooroordelen, iedereen luisterde naar iedereen. Op die manier was onze opener snel klaar.

Om 15 uur, zouden we voor de eerste keer onze interne coach zien van de werkplekschool in Wevelgem. En op tijd was ze hoor onze coach, Hilde. Het was even nieuw voor haar, als het voor ons was. Het is namelijk het eerste jaar dat de Wijnberg meedoet aan het project werkplekleren. We vertelden haar hoe we gevorderd waren met onze muzische opener. Ze was aangenaam verrast en wij waren dol enthousiast. 

Op 27 september 2012 werden we dan onmiddellijk voor de leeuwen gegooid. Onze eerste ontmoeting en voorstelling met de leerlingen van de Wijnberg. SPANNEND. Eerst deden we ons toneeltje voor de kleuters. Ze waren dol enthousiast. Dat gaf ons de moed om de voorstelling opnieuw uit te voeren voor de 1ste graad, en dan de 2de en 3de graad. Iedereen was in de wolken, zelf de directeur van de school.

Vele groetjes
Juf Brittany

'Het land van de grote woordfabriek'-voorstelling


Beste bloggers

Neem gerust een kijkje en laat weten wat jullie vinden van onze muzische opener op de Wijnberg in Wevelgem.

Vele groetjes,
Juf Brittany

Dialectonderzoek 'Stop de tijd'

Beste bloggers

Voor de lessen taalvaardigheden kregen we dit semester de opdracht om enkele enquêtes af te leggen. De enquêtes gaan over het gebruik van dialect. Het onderzoek moesten we afnemen bij verschillende mensen die op een zelfde regio wonen. Mijn 'slachtoffers' waren hiervoor mijn vriend (15-25), mijn mama (26-45), mijn papa (46-65) en mijn oma (66+).

Voor het afleggen van deze enquête had ik verschillende foto's van spelletjes; verstoppertje, kiskassen, schommel, koprol, hinkelen, glijbaan, vlieger, bikkelen, proppenschieter en katapult. Dit zijn natuurlijk de woorden in het AN. De mensen die ik interviewde moesten hier het dialect woord voor vinden.

Natuurlijk kon ik hier veel variatie in terug vinden. Ik zal hiervan een voorbeeld geven: schommel.
Mijn vriend en moeder antwoordde hierop 'schommel', terwijl mijn vader en oma voor dit woord 'balachiere" hadden als dialect. Spelletjes zoals katapult en bikkelen minder gekend waren, behalve voor mijn oma.

Hieruit kunnen we concluderen dat dialect die vroeger werd gebruikt, vandaag de dag niet vaak meer gekend is. Nu is de vraag naar jullie toe: Denken jullie dat binnen 100 jaar onze (dialect)woorden nog gebruikt zullen worden? Laat gerust iets weten.

Als je hier klikt zul je terecht komen op de blog van 'Stop de tijd'. Neem ook daar gerust een kijkje.

Groetjes
juf Brittany


Laatste week blok

Beste bloggers

Ik heb nu nog precies 1 week de tijd om mijn cursussen helemaal te kennen EN al mijn opdrachten af te werken. Op 14 januari begin ik namelijk met de examens. Eerlijk gezegd vind ik het spannend, die eerste examens in het hoger onderwijs. Ik wil zeker niet zakken, want ik heb de smaak helemaal te pakken. Gelukkig is het op 24 januari al terug gedaan voor mij, maar jammer genoeg wil dit zeggen dat ik in negen dagen dertien examens moet afleggen.
Het examen muziek schrikt mij het meest af. Het is een mondeling examen, waar we moeten zingen. En als er één iets is wat ik niet kan is het wel zingen!! Ik heb medelijden met de studenten en de docent die naar mij moeten luisteren.
Wens mij in ieder geval HEEL VEEL SUCCES,
ik zal het zeker kunnen gebruiken.

Groetjes
juf Brittany

Start tweede semester

Beste bloggers

Het is in tussen alweer een tijdje geleden. Nu dat de examens voorbij zijn en de eerste lessen terug zijn gestart, kan ik weer tijd maken voor mijn blog. De examens zijn redelijk goed gelukt denk ik, de resultaten ontvang ik in ieder geval morgen. Gedurende deze module zal ik les geven in het 4de leerjaar. Vandaag was mijn eerste ontmoeting met hen. Het is een klas met maar liefst 26 leerlingen, houd die maar eens stil. Terwijl mijn mentor een vergadering had, moest ik de lessen gedurende een uur overnemen. Persoonlijk vind ik het belangrijk om de namen van de leerlingen goed te kennen. Daarom heb ik enkele kennismakingsspelletjes met hen gedaan. Bij het woord 'spelletjes' waren ze onmiddellijk verkocht. 
Ik zie deze module in het 4de leerjaar volledig zitten, maar dit neemt niet weg dat ik mijn leerlingen uit het tweede leerjaar mis!

Groetjes
Juf Brittany